درباره دانشگاه
دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش مهارت تخصصی است که زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فعالیت می نماید. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان ها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن سازد، به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان هرمزگان نیز از سال 1382 فعالیت خود را آغاز نمود. مراکز آموزشی این استان در جوار صنایع بزرگ و مراکز خدماتی تأسیس شده و امکانات و پتانسیل ویژه ای در جهت برآوردن نیازهای آموزشی تخصصی دارای می باشند.
شرح وظایف استان
به منظور توسعه آموزشهای مهارتی و افزایش توانمندیهای علمی و حرفهای و کارآفرینی و آماده کردن دانشآموختگان برای احراز مشاغل گوناگون با تاکید بر قابلیتهای بالقوه واحد استانی و در قالب سیاستهای کلی و خط مشی های تعیین شده کلیه وظایف و اهداف و سیاستهای سازمان مرکزی دانشگاه را با توجه به نیاز منطقه و استان به انجام میرساند.
شرح وظایف واحد استان :
- شناسایی نیازها ،امکانات و مزیت بومی استان و بهره گیری از آنها برای توسعه آموزش های علمی کاربردی
- گسترش آموزش های علمی کاربردی به منظور توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و افزایش ظرفیت کارآفرینی
- فرآهم نمودن امکان برگزاری دوره های آموزشی که نیاز به اجرای آنها به تایید دستگاه های ذیربط رسیده و پیشنهاد به دستگاه های دولتی و غیره دولتی
- سیاستگذاری ، هدایت و نظارت برفعالیت های آموزشی مراکز تحت نظارت و کلیه فعالیت های اداری، مالی ، آموزشی مراکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی
راهبردهای کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی
- تاکید بر تقسیم کار ملی در حوزههای مهارتی آموزش عالی و تبیین نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از مهمترین عوامل سهیم و موثر در ایجاد اشتغال و تامین نیروی انسانی میانی کشور
- توسعه ساز و کارهای ارزیابی مستمر قابلیتهای دانشگاه با همکاری بخشهای(دستگاههای اجرایی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی) : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر با تاکید بر کارایی بیرونی و اثربخشی
- بسط سازوکارهای بهره برداری از ظرفیتهای نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین بخشهای : صنعت، خدمات ، کشاورزی ، فرهنگ وهنر به عنوان مدرس به ویژه در حوزه های عملی و مهارتی
- هدایت اجرای برنامه های درسی به سمت میدانی با مشارکت بخشهای صنعت، خدمات ، کشاورزی، فرهنگ وهنر
- توسعه مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی با بخش غیردولتی و دولتی در طراحی و تدوین برنامه های درسی و آموزشی و اجرای آموزش
- توسعه فضای آموزشهای شایستگی محور و شغل مدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار
- حمایت از محققان، مدرسان و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهشهای کاربردی و توسعهای در حوزه های مرتبط با مزیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی
- توجه به خودکفایی دانشگاه جامع علمی کاربردی در برخورداری از نیروی انسانی با کیفیت متناسب با ماموریت گرایی حرفهای
- تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی
- زمینه سازی برای جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آموزشهای علمی کاربردی
- ایجاد سازوکارهای استانداردسازی توسعه دانشگاه و نحوه پذیرش دانشجو معطوف به غنی سازی برنامه ها و تجمیع دوره ها و ایجاد رشته های جدید و فناور محور
- تفویض اختیار بیشتر به واحدهای استانی دانشگاه مطابق با چارچوبهای مصوب هیات امناء
- تنوع بخشی به ساز و کارهای توسعه ناظر بر مولفه های اساسی در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین (نسل سوم)
- توسعه گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی با تاکید بر تدوین برنامه ها و فرایندهای بین المللی سازی دانشگاه