سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان معرفی شد.
سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان معرفی شد.
آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان برگزار و در این مراسم از زحمات «مهدی میرزاده کوهشاهی» رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان تقدیر به عمل آمد و «محمود صباحی زاده» به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان، محمد فتحی، در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نسبت به برگزاری دورههای خاص در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و دورههای تکمیلی با مجوزهایی صادره دورههای خاصی را برگزار میکند.
وی افزود: این دانشگاه یکی از متولیان اصلی نظام آموزش عالی مهارتی کشور است که مسلماً زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکند و تأسیس آن در سال ۱۳۷۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید. البته با دغدغههایی که بعد از جنگ تحمیلی در کشور ایجاد شده بود، علیرغم اینکه دانشگاههای مختلف و متفاوتی در کشور وجود داشتند اما مسئولین نظام آموزش عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمعبندی رسیدند که وجود چنین دانشگاهی در کشور مورد نیاز است.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: این دانشگاه فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ما ۳۲ واحد استانی و ۵۷۱ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور داریم که این مراکز در بخشها و دستگاههای مختلف و به صورت مراکز غیرانتفاعی و دولتی فعالیت خود را انجام میدهند.
فتحی بیان کرد: ما در دانشگاه علمی کاربردی ۹۰۰ برنامه درسی داریم و این هم از خصوصیات خاص این دانشگاه در تدوین طراحی و بازنگری برنامههای درسی است. طول عمر برنامههای درسی دانشگاه کوتاه است و به شکلی نیست که یک برنامه درسی را سالها ادامه دهیم. حدوداً بیش از هزار برنامه درسی آموزش عالی تکمیلی در کشور داریم که در دورههای کوتاهمدت به صورت تکدرس در بخشهای مختلف فعالیت میکنند و البته سیاست دانشگاه توسعه و بحث دورههای آموزش عالی است که برای سطوح مختلف تحصیلی دانشگاه از آن استفاده کرد.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور بیان کرد: این دانشگاه در 4 گروه صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر فعالیت خودش را انجام میدهد. ۳۷ هزار مدرس علمی کاربردی داریم که فرآیند صلاحیت و جذب آنها به صورت کاملاً علمی طی میشود. همچنین تعدادی مدرسان خبره داریم که الزامی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد ندارند و در رشتههای خاصی چون طلا، جواهر، کشاورزی و حوزههای مختلف از ظرفیتشان استفاده میشود.
فتحی اضافه کرد: همچنین ۲۲۰ هزار دانشجو و ۲ میلیون نفر دانشآموخته داریم که تا به امروز از دانشگاه علمی کاربردی فارغالتحصیل شدهاند و به جرئت میتوانیم بگوییم بالای ۷۰ درصد دانشجویان فارغالتحصیل ما شاغل شده و در بخشهای مختلف کشور مشغول به کار هستند و تعدادی از آنان نیز اشتغال آفرینی کردهاند.
وی اظهار کرد: همچنین ۱۱ مرکز رشد و ۱۰۶ مرکز نوآوری در دانشگاه داریم که با توجه به سیاستهای جدید دانشگاه در کنار مراکز صنعتی قرار گرفتهاند و با تفاهمنامهای که اخیراً با معاونت علمی ریاست جمهوری بسته شد ما مجوز ایجاد خانههای خلاق را نیز گرفتیم.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: ازجمله اولویتهای جدی مطرح در دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامهریزی منسجم برای نقشآفرینی در زیستبوم اشتغال کشور است که از طریق تقویت و توسعه دورههای آموزشی علمی کاربردی و مهارتی که متناسب با مزیتها و ظرفیتهای استانی ما هستند، محقق شوند.
فتحی عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین مرکز آموزش عالی مهارتی کشور است و البته در کنار دانشگاه فنی و حرفهای، سیاست آموزشهای مهارتی کشور را بر عهده دارد. وزیر محترم علوم نیز عنایت ویژهای به تقویت بحث آموزشهای مهارتی دارند. تقاضامحوری و انعطافپذیری از ویژگیهای این نوع آموزشهاست و شورای گسترش و هدف اصلی دانشگاه فراهم آوردن موجبات مشارکت بخشهای مختلف است.
وی اضافه کرد: هدف از تأسیس دانشگاه تقویت و ایجاد اشتغال است و باید به آن توجه شود. آسیبی که امروزه در کشور شاهد آن هستیم و در بحث آموزش عالی در کشور ما وجود دارد مدرکگرایی است و بخش مهمی از آن به عملکرد ما در سیاستهای ارتقای شغلی در دستگاهها و سازمانهای ما برمیگردد. سیاست سازمانها باید به سمتی رود که شاخصهای مهارت، توانمندی، کارایی اثربخشی و ارتقا در اولویت بوده و مدرک تنها یکی از ملاکها باشد.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور بیان کرد: در برنامه ششم توسعه آموزش پرورش قرار بود که سهم آموزشهای مهارتی ۵۰ درصد باشد. در آموزش عالی نیز باید ۳۰ درصد از ظرفیت و پذیرش دانشجوهای دانشگاهها آموزشهای مهارتی میشد که به جرئت میتوانم بگویم زیر ۱۵ درصد است.
فتحی بیان کرد: در چند ماهی که از حضور هیئترئیسه جدید در دانشگاه گذشته ۱۲۵ رشته جدید متناسب با مشاغل مورد نیاز آینده کشور طراحی شده و فرآیند آن در حال انجام است. هرمزگان گنج پنهان فرصتهاست که امیدوارم بشود از این فرصتها در جهت توسعه استان استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: این امید را داریم که با آیندهپژوهی و نیاز آفرینی و رصد نیازهای بازار کار بتوانیم اشتیاق متقاضیان به تحصیل را در آموزشهای مهارتی بیشتر کنیم که این موضوع مستلزم فرهنگسازی در افکار عمومی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان، اظهار کرد: ظرفیت و استعداد استان هرمزگان به مراتب از ظرفیت و استعدادهایی که ما در حوزههای علمی داریم بالاتر است.
احسان کامرانی افزود: این افتخار را داریم که دانشگاههای استان در جمهوری اسلامی تشکیل شدهاند و البته در آموزش عالی ۴۰ سال عمر زیادی نیست. از این رو باید تلاش کنیم تا ظرفیتیهای بالقوهای که در دانشگاههای استان وجود دارد را عملیاتی کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان استانی دریایی است و باید بتوانیم ظرفیتهای موجود در این حوزه از جمله در بخشهای کشتیسازی، صنایع گردشگری، ورزشهای دریایی، انرژی از دریا را عملیاتی کنیم.
کامرانی بیان کرد: خوشبختانه سند دانشبنیان استان در استانداری هرمزگان تهیه و به عنوان یک الگو به وزارت کشور ارسال شده و این خود میتواند یک تحول بزرگ ایجاد کند. ارتباط صنایع با دانشگاه یکی از برنامههای مهمی است که میتواند در این زمینه نقشه راه باشد.
وی افزود: در حکم رانی متعالی، حکمرانی دانش بسیار مهم است و اگر توسعه آموزش عالی و توسعه پایدار را نیز در کنار آن بگذاریم میتوانیم مشکل اشتغال استان را نیز حل کنیم.
رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این آیین عنوان کرد: بیشک تغییر مدیریتها در استان خصوصاً در حوزه آموزش عالی یک نوع انتقال از فرزندی به فرزند دیگر است و برای آن نه رقابت و نه سبقت جویی منفی وجود دارد.
صادقی افزود: ما امروزه با جهانی ناآرام مواجه هستیم. در جهان پرتلاطم که امواج آن دمادم هم از منفی و هم از مثبت ما را رصد میکنند تنها عامل گذر از این ناملایمات فقط دانشگاه است. بر همین اساس گفته میشود که اگر میخواهید امروزه توسعه را رصد و یا آرزو کنید باید از دامان دانش آن را رصد کنید.
وی ادامه داد: دانشگاه امروزه به عنوان مکانیزم اصلی است که میتواند جهتبخشی توسعه در جهان را هدایت کند اما باید بسیاری از باورها تغییر بکند. بسیاری از باورها در زمینه علم هم تغییر پیدا کند. به عنوان مجموعه دانشگاهی نیازمند تبیین یک استراتژی مبتنی بر همدلی، همگرایی و یا به عبارتی تعاون دانشگاهی هستیم تا بتوانیم از این گذر عبور کنیم.
صادقی بیان کرد: محوریت اصلی دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه مادر ب این است که با ایجاد همگرایی به حداکثر رشد ثروت کمک کند تا بر آن اساس توسعه که امروزه امری اجتنابناپذیر شده به راحتی محقق شود.
عضو هیئترئیسه دانشگاه هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: هرمزگان از جمله استانهایی است که به دلیل موقعیت مناسب عرصه اجرای برنامههای کلان ملی است.
عباس مرادی افزود: حجم سرمایهگذاری در استان هرمزگان نسبت به بسیاری از استانها، بسیار بالاست. تعداد برنامههای توسعه ملی که در استان هرمزگان اجرا میشود به مراتب از بسیاری از استانها بیشتر است اما این استان با یک چالش جدی مواجه است و آن تناقضی است که بین توسعه سرمایهگذاری و اشتغال وجود دارد. هرمزگان رتبه دوم کشور را در بیکاری دارد، این موضوع هیچگونه همخوانیای با حجم سرمایهگذاری که در استان اتفاق میافتد، ندارد.
عضو هیئترئیسه دانشگاه هرمزگان بیان کرد: در بخشی از تدوین سند توسعه بلندمدت استان به بحث عدم توجه و یا کمتوجهی به سرمایههای انسانی پرداخته شده است. ما اگر به ساختار آموزش و پرورش و آموزش عالی استان نگاهی بیندازیم و وضعیت کیفی و کمی آنها را بررسی کنیم، ضعفهای اساسی را به لحاظ نرمافزاری و سختافزاری مشاهده میکنیم.
مرادی تصریح کرد: نیاز است که سند توسعه علم، فناوری و نوآوری بتواند برنامههای توسعه استان را با برنامههای آموزش عالی، پژوهش و فناوری هماهنگ و منطبق کند. اگر این اتفاق بیفتد قطعاً توسعه آموزش عالی در استان همراستا با برنامههای توسعه آن خواهد بود و به طور خودکار ما میتوانیم قدمهای جدی و اساسی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال برداریم. دانشگاه علمی کاربردی با ویژگیهای خاص خود از جمله انعطافپذیری میتواند خلأهای بازار کار را پر کند.
رابط دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان، نیز اظهار کرد: از دکتر میرزاده، رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان که زحمات خالصانه و مؤثر بسیاری را متحمل شد، قدردانی میکنم.
حجتالاسلاموالمسلمین احمد احمدی افزود: دکتر میرزاده در زمینههای علمی و تخصصی از سرمایههای موفق استان هرمزگان است و برای ایشان در طول مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خداوند منان آرزوی موفقیت میکنم. همچنین به دکتر صباحی زاده رئیس جدید این دانشگاه تبریک عرض میکنم. ایشان نیز از فعالین فرهنگی در جبهه انقلابی و ولایی استان هستند.
رابط دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان تصریح کرد: نگاه صباحی زاده توسعه علم در کنار توسعه فرهنگ است. شاید در نظر عدهای مسائل فرهنگی هزینه است اما درواقع سرمایهگذاری است. دانشگاه جامع علمی کاربردی شاید مورد غفلت واقع شده اما پتانسیلهای که بسیاری دارد. ۹۰ درصد دانشجویان و مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی از متخصصین فنی و مهندسی هستند.
احمدی عنوان کرد: با توجه به پتانسیل دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسائل فنی و مهندسی و همچنین تأکیدات مکرر نماینده ولیفقیه در استان در خصوص حل مشکل بیکاری هرمزگان، این دانشگاه برنامههای خوبی در راستای تقویت اشتغال استان دارد. گروههای جهادی دانشجویان در راستای ترویج فرهنگ اشتغالزایی گامهای مؤثری برداشتهاند که کار بزرگی است.
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز اظهار کرد: پیشرفت حوزه آموزش عالی مستلزم تشکیل یک کارگروه تخصصی بوده و دانشگاه صرفاً مجری است.
مهدی میرزاده کوهشاهی افزود: زمانی که فعالیتم را به عنوان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان آغاز کردم، دکتر جاودان، رئیس اسبق این دانشگاه ریلگذاری خوبی را در حوزه آموزش عالی و مهارتی انجام داده بود و دانشگاه نظم خوبی داشت. من تلاش کردم چند صباحی دانشگاه را بشناسم و یک فضای توأم با احترام، انعطاف و اخلاق را در دانشگاه فراهم کنم و احساس میکنم در این مسیر موفق بودهام.
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ادامه داد: طرح آموزش عالی مهارتی را با همراهی بسیاری از دوستان تدوین کردیم و اولین استانی بودیم که این طرح را به تصویب رساندیم. در این طرح نیازسنجی ظرفیتهای استان، بازار کار در حوزههای مختلف در بخش صنعت، خدمات، گردشگری و... دیده شده و امروز مشخص است که ما در کدام نقطه استان باید چه رشتهای ایجاد کنیم و در چه راستایی گام برداریم.
میرزاده اضافه کرد: در همین راستا رشتهها بازبینی شد و خوشبختانه در حوزه پذیرش دانشجو و استقبال از دانشگاه هم عملکرد خوبی داشتیم. در این حوزه در سال ۱۴۰۰ از میان ۳۱ استان رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم.
وی بیان کرد: در دوره جدید از آموزشهای کوتاهمدت و فعالیتهای فرهنگی نیز غافل نبودیم، هرچند اتکای ما بیشتر بر آموزشهای مهارتی بود. با توجه به اینکه فعالیت فرهنگی همه دانشگاهها تا حدودی به دلیل کرونا افول داشت اما ما به خصوص در حوزههای دینی، قرآن و عترت عملکرد خوبی داشتیم و جز استانهای برتر بودیم.
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان بیکاری را از معضلات اصلی استان دانست و گفت: ما افراد تحصیلکرده زیادی در استان داریم اما واقعیت این است که این افراد قابلیت ارائه تخصص خود به بازار کار را ندارند. بازار کار مهارت و دانش تخصصی میخواهد. بخش خصوصی میخواهد سرمایه خود را با اعتماد به فرد بسپارد و متأسفانه افراد فارغالتحصیل ما قابلیت این اعتماد را از نظر بخش خصوصی ندارد.
میرزاده اظهار کرد: راه بهبود اوضاع این است که دانشگاههایی مثل دانشگاه علمی کاربردی را توسعه دهیم و توسعه به معنای تعداد زیادشان نیست، بلکه دانشگاه باید کیفیت داشته باشد. دانشگاه علمی کاربردی نسبت به دانشگاههای دیگر چابکتر است اما فکر میکنم برای پاسخگویی به آنچه مأموریتش است، باید خیلی چابکتر و منعطفتر باشد.
وی افزود: در حوزه بینالمللی شدن دانشگاهها احساس میکنم مأموریت دانشگاه این نیست. ما برای بیکاران و محرومان مأمور شدهایم و اگر تمرکز و تلاش خود را در حوزه توجه به بومیهای منطقه بگذاریم بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، نیز بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم دورههای مهارتی مناسبی را برگزار کنیم، نیاز آفرینی خوبی را داشته باشیم، رشتههای جدید متناسب و کاربردی را مطابق با سند آمایش دایر کنیم و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان به قطب مهارت و فرهنگ استان تبدیل شود.
محمود صباحیزاده افزود: این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه ما بازآفرینی داشته باشیم. شغلها در طول تاریخ تغییر میکنند و امروزه سرعت تغییر شغلها و رشتهها بسیار زیاد شده است. شاید شغلهایی در سالهای پیش پرطرفدار بود اما امروزه دیگر طرفداری ندارد و به طور کامل منسوخ شده است؛ بنابراین ما به دنبال نیازسنجی نیستیم بلکه به دنبال نیاز آفرینی مطابق با سند آمایش سرزمینی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر دانشجویی وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی شود، آموزش ببیند و این آموزش منتج به اشتغال نشود، ما راه را اشتباه پیش رفتهایم و مأموریت دانشگاه میتواند این موضوع باشد. بحث استعدادیابی شغلی و اینکه هر فردی برای چه رشته و شغلی مناسب است، یکی از اولویتهای ما خواهد بود.

نظر شما :