رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ کد رشته دانشجو پذیرش کرد

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۵۰۵۱۳ اخبار

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه استان گفت: مراکز علمی کاربردی در سال ۹۸ در بیش از ۱۰۰ کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو داشته است که بیشترین سهم پذیرش دانشجو مربوط به گروه مدیریت خدمات اجتماعی و صنعت بوده است.

دکتر موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان، در جمع خبرنگاران با تشریح ماموریت‌های این مرکز دانشگاهی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف اصلاح هرم شغلی و تربیت نیروی انسانی ماهر در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است. این دانشگاه با توجه به رسالت خود مبنی بر آموزش و پژوهش در مرزهای فناوری، آماده کردن نیروی انسانی برای ورود به بازار کار، افزایش توان علمی و تخصصی شاغلین بخش های مختلف صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر کشاورزی و هم چنین به دلیل تفاوت ماهوی با آموزش های رایج دانشگاهی و بومی کردن دانش منطقه ای نسبت به طراحی و تدوین رشته های مورد نیاز جامعه اقدام می کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در ادامه  در خصوص برنامه‌های درسی افزود: در نظام آموزشی علمی کاربردی با توجه به نیاز مخاطبین (تقاضا در جامعه) طراحی و اجرای دوره ها به دو شکل امکان پذیر است. آموزش های رسمی که شامل اهداف کلان برای فراگیران است. این آموزش ها نظام یافته و در مراکز مجری شکل گرفته و به آموزشهای مقطع دار نیز معروف است و شامل کاردانی ناپیوسته علمی کاربردی(کاردانی فنی و کاردانی حرفه ای) و کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی (مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای) است و آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی که دوره های کوتاه مدت هستند که بین مقاطع تحصیلی آموزش عالی به منظور ارتقا بهره وری نیروی کار مطابق با فناوری های روز در شروع یا حین کار در محیط کارگاه یا مرکز آموزشی ارائه می شود. این آموزش ها در قالب پودمان ها و یا بسته های آموزشی طراحی و اجرا می شود و قابلیت تجمیع به دوره های رسمی عالی را دارند.

وی تدوین و بازنگری برنامه های درسی را یکی از مهم ترین فعالیتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و اظهار کرد: واحد استانی هرمزگان اهتمام ویژه ای را برای تحقق اهداف عالیه دانشگاه در این زمینه دارد. کمیسیون برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را به منظور ایجاد هماهنگی، تعامل و برقراری ارتباط مستمر و موثر بین دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان و دستگاه های اجرایی، نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط در استان به منظور شناسایی و بهره گیری از ظرفیت های استانی آغاز کرده است. تاکنون بیش از ۵۰ عنوان برنامه درسی کوتاه مدت به دبیرخانه این کمیسون پیشنهاد داده شده است و با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته بیش از ۱۵عنوان در این دبیرخانه مصوب شده و آماده اجرا است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اقدامات انجام شده این واحد دانشگاهی در حوزه تدوین و بازنگری برنامه های درسی، یاد آور شد: انجام فعالیت های نیازسنجی با توجه به برنامه های توسعه ای استان، سند آمایش سرزمینی تعامل و هماهنگی با دستگاه های اجرایی مستقر در سطح استان و تلاش برای وضع مشوق های قانونی و ترویجی به منظور حمایت از دانش آموختگان دانشگاه، ایجاد توازن بین رشته های در حال اجرا با نیاز واقعی بازار کار استان، نظارت بر حسن اجرای برنامه های درسی، شناسایی متخصصان خبره در حوزه مختلف شغلی برای تشکیل کمیته های تخصصی برنامه ریزی درسی و ایجاد بانک اطلاعاتی متخصصان و افراد توانمند در حوزه تدوین برنامه های درسی وهدایت و ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی به سازمان ها و دستگاه های اجرایی و نهاد های متقاضی تدوین برنامه درسی انجام شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان دلایل کاهش تعداد دانشجو در این مرکز را اعلام کرد و گفت : مراکز علمی کاربردی در سال ۹۸ در بیش از ۱۰۰ کد رشته اقدام به پذیرش دانشجو داشته اند بیشترین سهم پذیرش دانشجو در گروه مدیریت خدمات اجتماعی و صنعت بوده است. با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انحلال مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی و فرهنگ و هنر تعطیل شدند و این موجب کاهش دانشجو در گروه کشاورزی و فرهنگ و هنر شده است.

دکتر جاودان پیرامون نحوه جذب مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی سه گروه مدرس داریم که نحوه جذب آنها با هم تفاوت دارد. گروه اول مدرسان آموزشی،گروه دوم مدرسان معارف و گروه سوم نیز مدرسان خبره یا تجربی هستند.

وی تشریح کرد: مدرسان آموزشی از طریق فراخوان که اولین دوره فراخوان در سال ۹۵، فراخوان دوم در سال ۹۷ و فراخوان سوم در سال ۹۸ برگزار شد که با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور هنوز به پایان نرسیده و فعلاً در مرحله برنامه ریزی برای برگزاری مصاحبه کارگروه تخصصی می باشد و ان شاءالله  پس از برگزاری جلسات مصاحبه علمی و تخصصی و برگزاری دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی و روش و فنون تدریس، تا شهریور کد مدرسی این دسته از مدرسان صادر خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان ابراز داشت: مدرسانی که در فراخوان تدریس شرکت می کنند باید به غیر از شرایط عمومی شرایط اختصاصی از قبیل داشتن سن بین ۲۸ سال تا ۷۵ سال، معدل ارشد یا دکتری بالای ۱۶( که البته برای فراخوان ۹۹ قرار شده ملاک معدل۵/۱۵ باشد) مرتبط بودن مدرک تحصیلی با گروه درس انتخابی و نیز همسان بودن مدرک دو مقطع تحصیلی را نیز باید داشته باشند.

جاودان تصریح کرد: مدرسان گروه معارف که از بین دو گروه مدرسان معارف دارای مجوز نهاد نمایندگی و یا فارغ التحصیلان سطح سه دانشگاه در رشته های معین و در فراخوان اعلامی توسط نهاد نمایندگی دانشگاه جذب می شوند و شرایط اختصاصی این گروه نیز سن زیر ۴۵ سال، مجموع معدل دو مقطع تحصیلی بیش از ۱۶ و مجوز از نهاد نمایندگی استانی یا کشوری است و پس از گذراندن دوره آشنایی با نظام علمی کاربردی برایشان کد مدرسی صادر خواهد شد و افرادی که مجوز ندارند بایستی در جلسات مصاحبه شرکت و مراحل فراخوان را طی نمایند. دکتر موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا در خصوص سطح بندی مدرسان گفت: قرار است از مهر امسال بر اساس مقطع تحصیلی، معدل، تالیف و ترجمه، ثبت اختراع، مشارکت در کارآفرینی و کارآفرین بودن و کیفیت تدریس بر اساس ارزشیابی های انجام شده مدرسین مراکز علمی کاربردی سطح بندی شوند( احتمالا الف، ب، ج و د) و سطح الف حق التدریس بیشتر و سطح د در صورت عدم بهبود وضعیت برای ترم های بعد اجازه تدریس در مراکز علمی کاربردی نداشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در پاسخ به سئوال خبرنگار صح ساحل و خبرگزاری مهر درباره رشته های ایجاد شده متناسب با نیاز استان افزود : رشته های کاردانی فنی آسانسور، کاردانی فنی شیلات_ صید و بهره برداری میگو، کاردانی حرفه ای گردشگری و محصولات امور دامی برخی از رشته های نسبتا جدید مراکز علمی کاربردی هستند. در مراکز علمی کاربردی عموما به نیازسنجی سنجی آموزشی و شغلی پرداخته می شود سپس درخواست رشته ارائه می شود. اما یکی از مهمترین مشکلات مربوط به نیازسنجی، عدم همکاری شرکت ها و بنگاه های صنعتی است نسبت به نیازهای شغلی آینده است و تمام تلاش های که تا کنون صورت گرفته نتیجه چندانی نداشته؛ چراکه پذیرش رشته ها در مراکز اگر بر مبنای اعلام نیاز بنگاه های اقتصادی باشد می توان بر اساس نیاز بنگاه های صنعتی نیروی متخصص را تربیت کرد به طوری که دوره نظری و کلاس درس را در دانشگاه و دوره کاربینی و کارورزی را که بالغ بر ۵۰۰ ساعت است در همان بنگاه صنعتی کار یاد می گیرد و پس از فراغت از تحصیل به عنوان یک فرد کاردان، کارشناس و مطلع وارد عرصه صنعت می شود که از جمله فواید آن کاهش دانش آموختگان بیکار و هم تربیت نیروی کارآمد می باشد. اما به چه دلیل صاحبان صنایع تا کنون حاضر به این همکاری نشدند و نیازهای خود را پیشاپیش اعلام نمی کنند و بعدا گله مند هستند از نبود نیروی متخصص بومی موضوعی است که صاحبان رسانه های عزیز    ان را پیگیری بررسی و توصیف نمایند.

دکتر جاودان به سئوال خبرنگار روزنامه صبح ساحل در باره نیاز سنجی رشته های مورد نیاز خاطر نشان کرد : رشته های مربوط به صنایع نفت و گاز از جمله در منطق سواحل مکران که در حال گسترش است مورد نیاز است. سال گذشته پیگیری کردم یک شرکت بنا شد تقاضای مرکز علمی کاربردی بدهند چند بار هم صحبت کردم اما آخرش مدارک و درخواستش را ارائه نداد. برای این رشته می باید یک شرکت یا صنعت صاحب حرفه درخواست بدهند تا ما در استان پیگیری کنیم. شما به خوبی می دانید که نیاز سنجی شغلی و آموزشی که نیاز به چند فاکتور دارد از جمله افراد متخصص، هزینه لازم، ثبات و پایداری در برنامه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شغلی. حال اگر این فاکتورها نباشد نیازسنجی چه مشکلی را حل می کند. البته نیاز سنجی های جزیی، غیر استاندارد و تبلیغاتی می شود که با توجه به عوامل ذکر شده نمی توان از آن بهره ای کسب کرد.

 

 


( ۲ )

نظر شما :