رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور : در نیمسال آینده آموزشها مجازی و غیر حضوری ارائه می شود

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۳ کد : ۵۰۵۰۷ اسلایدر اخبار

در اولین نشست استانی مجازی رئیس دانشگاه  جامع علمی کاربردی کشور با  اصحاب رسانه، مدیران دانشگاه و مراکز علمی کاربردی استان هرمزگان مطرح شد :

 

دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در اولین سفر مجازی استانی به استان هرمزگان وظیفه ما اعتماد سازی است گفت: اگر ما کیفیت آموزشی و مهارتی را بالا ببریم، و به مردم اطمینان دهیم که متقاضیان در دانشگاه واقعا مهارت می آموزند، می توانیم در جذب دانشجو موفق شویم . البته فراموش نکنیم که یک ظرفیت مغفول مانده و همان دوره های کوتاه مدت است . که باید از آن بهترین بهره را برد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه افزود : تا سال 1397بیش از 93هزار مدرس داشتیم که تعدادی زیادی شرایط را نداشتند و الان به کمتر از 30هزار نفر رسیده است در واقع این مدرسین از صافی جذب گذشته اند این مدرسین وظیفه سنگینی دارند. متاسفانه در سال گذشته تا نیمه های ترم مدرسین از ارسال مدارک خودداری می کردندحتی تا آخر سال مقاومتهایی صورت گرفت. ولی معتقد به پالایش و ارزیابی هستیم.

دکتر امید با اشاره به کاهش سن دانشجویان خاطر نشان کرد : میانگین سن دانشجویان از 40به 27سال رسیده است. سابقا اغلب دانشجویان ما کارمند بودند اما الان وضع تغییر کرده است. 93 درصد دانشجویان سال 1398شاغل نبودند پس برنامه ما برای غیر شاغلین است.  تقریبا از دوسال پیش سهمیه شاغلین برداشته شد. و مدرسین باید خود را برای روبرو شدن با نسل جدید دانشجو آماده کنند چون بافت دانشجویی ما تغییر کرده است .

وی با اشاره به لزوم آمادگی مدرسان برای آغاز سال تحصیلی جدید یاد آور شد : 15شهریور ماه آغاز سال تحصیلی جدید است و در نیمسال آینده آموزشها قطعا به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می شود. لذا باید مدرسان جهت تولید محتوا برای 16جلسه آماده باشند و زمان کافی برای آماده سازی محتوا وجود دارد . البته استانها باید از شرکت های دانش بنیان برای برگزاری کلاسهای آنلاین بهره گیرند .

محمد حسین استاد مدیر جامعه معلولین استان هرمزگان در این نشست با قدردانی از برگزاری این نشست گفت : جامعه معلولین در خواست تاسیس مرکز علمی کاربردی یارا را ارائه کرده اند هدف از ایجاد این مرکز مهارت آموزی و حرکت در مسیر رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی است . قطعا با راه اندازی این مرکز به دنبال اشتغال و ارتقای امنیت شغلی معلولین هستیم . در بازدیدهای سالهای 1397و1398دکتر جلالی از فضای مد نظر ، مشاهده کرد که هم فضا و امکانات آموزشی و هم حرفه آموزی مهیاست .چون این فضای مطلوب در اختیار داریم امکان ایجاد رشته های متعدد نیز وجود دارد با مخابرات هم قرارداد دریافت اینترنت پرسرعت امضا کرده تا بتوانیم دانشجوهای بیشتری را جذب نماییم .

مدیر جامعه معلولین استان هرمزگان افزود: ما در این مرکز علاوه بر کلاسها و تجهیزات مناسب و رایزنی با مدرسین استان بخوبی می توانیم شرایط کیفی مطلوبی را داشته باشیم و از نظر کمی نیز قطعا دچار نقصان نشویم . ضمن اینکه باید متذکر شوم 1000متر زمین خریداری شده و مجوزهای لازم جهت ایجاد سه طبقه به مساحت سیصد متر مربع دریافت شده و از ابتدای مهر ماه نیز عملیات اجرایی آن آغاز می شود . امیدواریم نظر مساعد دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای تاسیس مرکز علمی کاربردی یارا تامین شود . یارا به معنای مددکار است امیدواریم دانشگاه در این برهه مددکار جامعه معلولین باشد .

دکتر سیدهادی سجادی نماینده مدیران مراکز علمی کاربردی هرمزگان در این نشست به مسایل مختلفی اشاره کرد و گفت : به صورت مختصر در خواست ها را اعلام می نمایم . معطل ماندن اساسنامه مراکز علیرغم وعده حل شش ماهه آن ، نقش پررنگ نظارتی و تنبیهی دانشگاه بجای ایفای نقش تعاملی و تفاهمی ، عدم تطابق زمان ثبت نام و پذیرش دانشجو با سایر دانشگاهها ، کندی عملکرد سامانه در بخش انتخاب واحد، تعدد مدارک خواسته شده از دانشجویان در صورتی که این مدارک موجود است، حذف رشته های حیاتی برای مراکزی که شرایط دارند ، طولانی بودن فرایند جذب، از فراخوان تا شروط خاص، کمبود مدرس در برخی رشته ها، غیر فعال شدن کد مدرسی برخی مدرسین که موجب کمبود شده است. عدم صدور کارت شناسایی روسا و مدرسان مراکز، حذف رشته حقوق از مرکز پارسیان ، نامشخص بودن برگزاری ترم تابستان و سردرگمی در بخش کارورزی و چگونگی اعمال نمره از جمله مواردی است که مشکل آفرین شده و امید است تمهیداتی برای آنها اندیشیده شود.

 مهدی روشن زاده مدیر مرکز علمی کاربردی شهرداری قشم در این نشست با قدردانی از ایجاد مرکز نوآوری قشم با محوریت گردشگری گفت: راه اندازی این مرکز نشان دهنده شناخت دقیق رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از ظرفیت های منطقه است .بی تردید اگر تحریمها نبود امروز ما می توانستیم دانشجویانی را از کشورهای همسایه مانند افغانستان جذب کنیم . مدیر مرکز علمی کاربردی شهرداری قشم با تشریح اقدامات انجام شده از حضور در مدارس با هدف جذب دانشجو، انعقاد تفاهم با پارک فناوری و آموزش و پرورش، انعقاد تفاهم با ده مرکز پرورش میگو در شهرستان از جمله اقدامات است. روشن زاده در این نشست درخواست ایجاد رشته بهداشت محصولات دامی در این شهرستان را مطرح کرد و گفت: بیش از 50دانشجوی این شهرستان در این رشته در استانهای کرمان و فارس تحصیل می کنند که با ایجاد این رشته می توان به آنان خدمات داد . متاسفانه کد مدرسی تنها مدرس این رشته که مسئول دامپزشکی شهرستان هم هست غیر فعال شده است. ما نیازمند ایجاد رشته در زمینه محصولات دامی هستیم و در این راستا رایزنی های لازم با واحد استان و دامپزشکی هرمزگان انجام شده است. و مقدمات ایحاد رشته فراهم می باشد. کمبود مدرس و موافقت با حضور مدرسین تهران بجای استفاده از مدرسین استانهای همجوار بدلیل تسهیل رفت و آمد مدرسان تهرانی مورد درخواست می باشد .

علی بندرعباسی معاون مالی اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه هرمزگان دارای تنوع فرهنگی است، گفت : استان با یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت در بخش فرهنگ و هنر ظرفیت بالایی دارد .قبلا مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر داشتیم که متاسفانه با مصوبه دولت مبنی بر واگذاری آن به بخش خصوصی این مرکز تعطیل شد . حدود 4تا 5هزار متقاضی داریم و فارغ التحصیلان هنرستان هنرهای زیبا نیز امیدوارند با ایجاد این مرکز ادامه تحصیل آنان در استان فراهم شود . معاون مالی اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان  افزود: ما متقاضی را معرفی کردیم ، نمایندگان مجلس و استاندار هم به جد پیگیری می کنند که امیدواریم با حمایت رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور این مرکز مجددا فعال شود .

صدیقه مظفر نماینده مدرسین مراکز علمی کاربردی هرمزگان در این نشست گفت : در بحث افزایش واحدهای درسی به تعریف دروس دچار مشکل هستیم .که امیدوارم در این زمینه راهنمایی لازم صورت گیرد . برگزاری دوره های توانمند سازی آنلاین برای مدرسین ضروری است . نماینده مدرسین مراکز علمی کاربردی هرمزگان در ادامه به صورت تیتر وار در خواست افزایش حق التدریس دروس عملی و کارگاهی خصوصا پروژه، افزایش حق التدریس مدرسان، برداشتن محدودیتهای درسی، جذب کارشناس برای مرکز کیش و استخدام از بین اساتید را مطرح کرد.

دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در پاسخ به درخواست های مطرح شده گفت : مرکز علمی کاربردی باید با مراکز دانشگاهی دیگر متفاوت باشد و این تفاوت در داشتن محیط کار واقعی است . باید مرکزی که دایر می شود محیط کار واقعی باشد . در خصوص مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر متاسفانه کوتاهی از استان بوده و یکسال زمان برای تغییر و تحولات وجود داشت که از آن بهره گرفته نشد و بازگشت آن بدلیل اتمام مهلت غیر ممکن است اما اگر مرکزی،محیط واقعی کار فرهنگ و هنر را داشت ما استقبال می کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت در مراکز علمی کاربردی افزود : اگر روزی ما مشتری محصول خودمان باشیم باید باور کنیم که نتیجه کارمان عالی است . من از مرکز علمی کاربردی آلومینیوم المهدی انتظار بیشتری دارم باید رشته های صنعتی دایر شود و ما هم از آن استقبال می کنیم .

دکتر امید پیرامون اساسنامه مراکز علمی کاربردی اظهار کرد : متاسفانه روسای مراکز عامل تاخیر در تصویب اساسنامه بودند اما الان یکسال از تصویب آن گذشته و مراکز علمی کاربردی غیر دولتی دارای اساسنامه هستند هرچند در خصوص ثبت شرکتها باید مراکز اقدام می کردند اما بدلیل کاهش هزینه ها بحث ثبت مراکز در ثبت شرکتها به صورت متمرکز در حال انجام است .

وی با اشاره به فعالیت 800مدرس در مراکز علمی کاربردی هرمزگان یاد آور شد : 800مدرس در 28مرکز در این استان فعالند اگر کمبودی در زمینه مدرسین وجود دارد در فراخوانها باید لحاظ شود . معطلی فراخوانها در مرکز نیست و باید مدرسین فراخوان 1398باید در مهر 1399کد آنها صادر شده و سرکلاس بروند. با اعزام مدرس از تهران به قشم به دلیل شرایط خاصی که مطرح شد موافق هستیم .

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور زمان ثبت نام دانشجویان را اعلام کرد امسال ثبت نام از 4شهریور آغاز می شود که زمان مناسبی است . شما می توانید از ظرفیت خبره ها استفاده نمایید . معتقدم در این یکی دو هفته باید مقدمات فراهم شود تا مهرماه کدمدرسی صادر شود . .لذا مدرسین که کد مدرسی ندارند الزاما باید در فراخوان بعدی شرکت نمایند و راه دیگری برای همکاری وجود ندارد. البته تمام کسانی که در طرح ساماندهی شرکت کرده یا نکرده اند می توانند در فراخوان شهریورماه شرکت کنند .

دکتر امید برگزاری کلاسها ی عملی با رعایت پروتکل های بهداشتی را بلامانع دانست و گفت : چگونه همه مراکز و صنوف امکان کار دارند اما دانشگاهها باید تعطیل باشد ؟ آنچه مسلم است کلاسهای نیم سال اول بصورت مجاز ی و آنلاین برگزار می شود و مدرسین باید آماده باشند و البته در استان باید سامانه مناسبی برای آموزش داشته باشید. از برگزاری دوره های توانمند سازی مدرسان هم استقبال می کنیم.

وی با اشاره به سطح بندی مدرسان افزود : ما همه ساله رشته ها را بررسی کرده و رشته های فاقد متقاضی را حذف می کنیم لذا مدرسان باید خود را با شرایط سازگار کنند. افزایش حق التدریس مدرسین در دستور کار است ولی امیدواریم سطح بندی انجام شود تا حق التدریس متناسب با سطح بندی پرداخت شود.

در بخش انتهایی نشست دکتر امید به سئوالات خبرنگاران در خصوص حمایت از مراکز نوآوری که در سال گذشته تاسیس شده اند ، ایجاد رشته های متناسب با نیاز استان، و سئوالات مطروحه دیگر پاسخ داد .


نظر شما :