آنچه که در اولین نشست معاونت آموزشى با روساى واحدهاى استانى منطقه ۸ دانشگاه علمى کاربردى مطرح شد/ دانشگاه علمى کاربردى مرکزى براى فروش مدرک نخواهد بود

معاون آموزشى دانشگاه جامع علمى کاربردى کشورگفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی، به عنوان خانواده بزرگ مهارت آموزى، مسئولیت سنگینى در جامعه ایفا می کند.
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۴۸۴۸۷ اسلایدر اخبار

به گزارش روابط عمومى دانشگاه، مختارجلالى جواران معاون آموزشى دانشگاه جامع علمى کاربردى کشور در اولین نشست معاونت آموزشى با روساى واحدهاى استانى و مراکز آموزشى منطقه ۸ در در سالن آمفی تئاتر پارک علم و فناوری استان هرمزگان عنوان کرد: اگر سخنان امروزم در این جلسه را از سردار قاسم سلیمانى شروع کنم که به نوعى بیشترین سال هاى عمرخود را در استان هرمزگان و کرمان گذرانده، مى توانیم دو نکته از زنذگى این شهید دریافت کنیم، ابتدا اخلاص در عمل و دیگرى تخصصى عمل کردن در کارها.

وى افزود: سردار سلیمانى در آخرین نوشته خود، خود را سربازى خوانده که به کشورش خدمت کرده است و سخنى از سردار بودن به میان نیاورده است، او به مباحث اقتصادى و سیاسى و سایر ورود نکرد و مسئولیت مشخصى را که پذیرفته بود را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

جلالى جواران ادامه داد: اگر ۸۰میلیون جمعیت کشور هرکدامشان مسئولیتى که به عهده دارند را به درستى به پایان برسانند قطعا ایران گلستان مى شود.

وى با بیان این که همه مادرکنارهم خانواده بزرگ علمى کاربردى را تشکیل داده ایم که بتوانیم ازاین بستر خدمتى شایسته به کشور ارائه دهیم، افزود: متأسفانه شایعاتى مبنى بر کوچک و حتى جمع شدن دانشگاه علمى کاربردى به گوشمان مى رسد، اما پاسخمان این است که مگر نه این که پذیرش دانشجو در تمام دانشگاه هاى کشور کاهش یافته است؟ این شایعات به هیچ وجه قابل قبول نبوده و ما زمانى باید شکست خوردن را به طور قطعى بپذیریم که خودمان هم باورکنیم که انگیزه و هدفى واقعى نداریم.

معاون آموزشى دانشگاه علمى کاربردى اظهارکرد: تعداد پذیرش دانشگاه ها در کل کشور کاهش شدیدى یافته است، به این نکته باید توجه داشته باشیم که چه اتفاقى افتاده است که دانشگاه علمى کاربردى درسال ۱۳۹۸نسبت به سال پیش از آن یعنى سال۱۳۹۷بیش از ۱۵درصد پذیرش دانشجو داشته است؟ پس دانشگاه با قدرت و قوت مسیر خود را طی می کند.

وى خطاب به روساى واحدهاى استانى ادامه داد: شما همکاران سه استان کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان فرصت ها و نیازها را شناسایى و در صورت نیاز و وجود زیرساخت ها و إمکانات، اعلام نیازبراى تشکیل مراکزجدید را اعلام کنید تا اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

جمالى جواران با بیان این که برخى از دانشگاه ها على رغم ایجاد شرایطى براى دانشجویان از جمله تخصیص أنواع وام ها همچنان با کاهش پذیرش دانشجو مواجه هستند، اظهار داشتند آنچه که اهمیت دارد کیفیت آموزشى است. سیاست کلان دانشگاه به این موضوع توجه ویژه اى دارد که اگر در جهت ارتقاء کیفیت علمى دانشگاه علمى کاربردى اقدامى نکنیم محکوم به شکست هستیم.

وى تصریح کرد: هدف ما تبدیل مراکز و واحدهایمان به مراکز فروش مدرک نیست و البته براى رسیدن به اهدافمان که دانشگاه نسل سوم هستیم باید تمامى بخش ها و مراکز در کنارهم تلاش کنند و ما باید به سایر زیرنظام ها الگو معرفی کنیم.

جمالى جواران با اشاره به این که مدرسان ما، مهندسان ما هستند، ادامه داد: وجود سختگیرى ها براى جذب مدرس در این دانشگاه به این دلیل است که ما باید سعى کنیم بهترین ها را انتخاب کنیم. دانشگاه علمى کاربردى اقدامات بزرگ بسیارى داشته اما اقدامات و تصمیم گیرى هاى بزرگترى نیز پیش رو دارد.

معاون آموزشى دانشگاه علمى کاربردى افزود: یکى از اقدامات و تصمیمات مهم، طرح مهارت آموزى به سربازان است. بسترى فراهم شده است که سربازان درکنارخدمت سربازى، مهارتى کسب کنند و این موضوع تنها مختص مراکز نظامى و انتظامى نیست.

وى اظهارکرد: ما در دانشگاه این اختیار را داریم که برای اجرای دوره های تک پودمان و تک درس نسبت به جذب مهارت پذیر اقدام کنیم لذا باید در منطقه کمبودها و مشکلات و نیازها را شناسایی کنیم و برای آموزش نیروی کار مورد نیاز دستگاه­ها، صنایع و بازار کار اقدام نماییم.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی افزود: باید از ظرفیت و إمکانات موجود در این دانشگاه بهره کافى را در جهت پیشبرد اهداف و سیاست هاى دانشگاه علمى کاربردى ببریم.

جمالى جواران در پایان ضمن تشکر و قدردانى از تلاش همکاران خود در واحدهاى استانى گفت: همه ما به نوبه خود باید تلاش کنیم مسیر پیش رو را هموارترکنیم.

نگاه کلى و جامع بدون در نظر گرفتن شرایط مخصوص هر استان و یا منطقه صرف صدور دستورات مدنظر، کارى از پیش نمى برد و تنها کارها را پیچیده تر خواهد کرد.

 

موسى جاودان رئیس واحداستان هرمزگان که در ابتداى جلسه ضمن خوشامدگویى به مهمان خود خواستار افزایش اختیارات روساى واحدهاى استانى و نیز سپردن اختیارات بیشتر براى انجام امور و اتخاذ تصمیمات درون واحدى شده بود، افزود: برخى تصمیمات و اقدامات در صورتى که بر عهده روساى واحدهاى استانى قرارگیرد، سرعت در أمور نیز بالاخواهد رفت.

موسى جاودان در ادامه به ارائه توضیحاتى در خصوص چالش هاى موجود در استان هرمزگان پرداخت و افزود: عدم وجود زیرساخت هاى مورد نیاز به دلایل مختلف از جمله توقف فعالیت برخى از مراکز آموزشى به دلایل نظارتى و همچنین عدم استقبال از تأسیس مرکز جدید به دلیل شرایط اقتصادى حاکم بر جامعه از جمله مشکلات و چالش هاى موجود در استان است.

وى ادامه داد: نگاه کلى و جامع بدون در نظر گرفتن شرایط مخصوص هر استان و یا منطقه صرف صدور دستورات مدنظر، کارى از پیش نمى برد و تنها کارها را پیچیده تر خواهد کرد.

جاودان افزود: بهتر است در خصوص اجراى طرح سربازى اقدامات بیشترى صورت بگیرد و همچنین روند اخذ مجوز براى دوره هاى کوتاه مدت و همچنین تمدید مجوز کوتاه شود.

 

یکى از مزیت هاى دانشگاه علمى کاربردى مهارت آموز بودن آن است و مهارت و کارآفرینى به مثابه اکسیژن جامعه است.

 در ادامه حبیب الله سالارزهى رئیس واحداستانى سیستان و بلوچستان عنوان کرد: بسیارى از فارغ التحصیلان بیکار ازاین موضوع که چرا دانشگاه هاى نظرى نتوانسته اند مأموریت مهارتى را دنبال کنند، ناراحتند.

وى با بیان این که در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان رشد پذیرش دانشجو در مراکز علمى کاربردى داشته ایم ادامه داد:  مجموع ۶هزارو ۴۰۰دانشجو در مهرسال جارى در این سه استان جذب شده اند که بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به استان کرمان و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.

سالارزهى در ادامه به بررسى چالش هاى موجود در این سه استان که واحدهاى استانى با آن ها مواجه هستند پرداخت و گفت: راه حل هایى براى بیرون رفت از این چالش ها، از جمله تعریف رشته و ظرفیت بر أساس نیاز استان، احیا و بازنگرى گروه هاى آموزشى در دانشگاه وجود دارد.

                                                                                                                                                                                              

افزایش هرچه بیشتر کیفیت آموزشى در مراکز مى تواند انگیزه و علاقه و تحصیل در افراد و خانواده ها را به طور کلى در تمامى افراد جامعه را بالا ببرد.

 

رئیس واحداستان کرمان به ارائه گزارشاتى در حوزه خدمات آموزشى استان کرمان پرداخت و عنوان کرد: افزایش هرچه بیشتر کیفیت آموزشى در مراکز مى تواند انگیزه و علاقه و تحصیل در افراد و خانواده ها را به طور کلى در تمامى افراد جامعه را بالا ببرد.

 

محسن شمسى رئیس واحداستان کرمان ضمن تشکر و قدردانى از اقدام صورت گرفته در خصوص استقرار سامانه هم آوا در دانشگاه افزود: نکته مهمى که مى توان از سامانه هم آوا انتظار داشت، بهبود در جهت وضعیت خدمات آموزشى و انتخاب واحد دانشجویان است.

وى همچنین به ارائه توضیح در خصوص چالش هاى موجود در حوزه گسترش در استان کرمان و انتظارات دفتر برنامه ریزى این استان  پرداخت و ادامه داد: تسریع و تسهیل در فرایند بررسى برنامه هاى درسى کوتاه مدت و ایجادسامانه برنامه ریزى درسى براى ارسال برنامه هاى تدوین شده و برگزارى کارگاه هاى آموزشى از جمله پیشنهادات و راهکارهاى موجود براى حل، بخشى از چالش ها است.

شمسى در پایان گفت: اگر در خصوص تصمیم گیرى ها و برنامه ها، آمارگیرى موافقان و مخالفان میان همکاران صورت گیرد، نتایج بهترى به دست خواهد آمد.

 لازم به ذکر است؛ در پایان جلسه، حاضرین پرسشهایی  را در زمینه کاری خود مطرح کردند و از معاونت آموزشى دانشگاه جامع علمى کاربردى  پاسخ هایى را دریافت نمودند.

 

 


نظر شما :