جهت گیری همه فعالیتهای مدرسین باید در راستای تربیت نیروی بازار کار باشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان، نشست رئیس مرکز امور مدرسین با کارشناسان امور مدرسین و نمایندگان مدرسین استانی منطقه 8(هرمزگان ،سیستان و بلوچستان و کرمان) و مدرسین مراکز آموزش علمی کاربردی استان، با هدف تبادل نظر، بررسی مشکلات ،چالش ها و ارایه راهکار بین بخش های مختلف آموزشی، در سالن جلسات مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس برگزار شد.
دکتر باقرزاده رییس مرکز امور مدرسین دانشگاه علمی و کاربردی کشور در این نشست با بیان اینکه برنامه درسی دانشگاههای علمی و کاربردی با سایر دانشگاهها متمایز است گفت: بخش عمده وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاهها در ساختار آن نیست بلکه در هدف گذاری آن است.
دکتر باقرزاده افزود :برنامه آموزشی و درسی علمی و کاربردی هر آنچه برای احراز شغل و ورود به بازار کار نیاز است را به دانشجویان انتقال می دهد.
وی تصریح کرد: از مدرسین علمی و کاربردی انتظار است ،جهت گیری همه فعالیت ها به سمت تربیت و تامین نیروی بازار کار باشد.
رییس مرکز امور مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اساسنامه دانشگاه در ۲۷ سال پیش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که دانشگاه ۲ سال بعد کار اجرایی آن را آغاز کرد و در حال حاضر قریب به ۲۳ سال است که دانشگاه علمی و کاربردی دانشجو می پذیرد.
دکتر باقر زاده ادامه داد: از اهدافی که در اساسنامه برای تاسیس دانشگاه علمی وکاربردی آمده است تربیت نیروی انسانی است که در اینجا ،تربیت نیروی انسانی برای جذب در بازار کار مد نظر است نه آموزش صرف وتئوری نیروی انسانی، زیرا تربیت بر خلاف آموزش بار مهارتی دارد.
وی بیان داشت: همه آموزش ها در این دانشگاه معطوفبه تامین نیروی کار و ماهر برای بازار کار است و در این میان نقش مدرسین بسیار مهم است.
رییس مرکز امور مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور تصریح کرد:درنظام علمی وکاربردی تولید مقاله مد نظر نیست و اگر پژوهشی هم صورت گیرد باید پژوهشی باشد که مشکلی از بازار کار رفع نماید.
دکتر باقر زاده بیان داشت : محیط، تجهیزات آموزشی ،مدرس، برنامه درسی و دانشجو از مولفه های آموزشی هستند که در این بین یکی از مولفه های مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد برنامه درسی است که جدای از طرح درس است.
وی در این رابطه اضافه کرد: در برنامه درسی محتوای آموزشی، هدف آموزش، استانداردهای آموزشی و... قرار دارند که همه در جهت تامین نیروی کار و مهارتی است.
دکتر باقر زاده اظهار داشت: افق بالاتر از مسئولیت مدرسین، ارتقا فرآیندهای شغلی بازار کار است که در قالب فعالیت های پژوهشی، فعالیت های استارت تاپی ،شرکت های نو آور و... است که منجر به انتقال تکنولوژی، فن آوری و خلق فنآوری نیز خواهد شد.
وی بیان داشت:کشور های پیشتازی وجود دارند کهاین کار را انجام داده و مشاغل را طبقه بندی کرده اند.
رییس مر کز امور مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور ادامه داد:۱۰ سال از زمان مطرح شدن «صلاحیت ملی حرفه ای» در کشور گذشته و این در حالی است که تا کنون اجرایی نشده است.
دکتر باقرزاده اظهار داشت :باید به این سمت گامبرداریم و بین اصناف، اتحادیه ها و دانشگاهها ارتباط برقرار کنیم که در این رابطه تجربه کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان قابل بحث و بررسی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ساماندهی مدرسین مراکز علمی و کاربردی ودر پاسخ به سوالات و ابهامات مدرسین حاضر در نشست گفت: برای ارایه آموزش در مراکز علمی و کاربردی از ۵ گروه مدرس استفاده می شود که از این بین گروه مدرسین خبره دارای اهمیت است.
دکتر باقر زاده تاکید کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار مدرس در مراکز علمی و کاربردی تدریس می کنند که از این تعداد ۱۳۰۰ مدرس خبره هستندو در هیات ممیز تایید شده اند .
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ درصد جمعیت مدرسین مراکز علمی و کاربردی خبره هستند افزود: در هرمزگان ۱۲ مدرس خبره فعالیت دارند.
رییس مرکز امور مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور بیان داشت :در طرح ساماندهی مدرسین ،مدرسینی که قبل از سال ۹۰ کد دریافت کرده و تایید هیات ممیز را دارند،مشروط به تایید صلاحیت عمومی،کد آنها فعال است .مدرسینی که بین سالهای ۹۰-۹۵ و از طریق فراخوان دعوت شدند در طرح ساماندهی باید ثبت نام و پس از طی مراحل کد انها فعال خواهد شد، همچنین کد مدرسین ثبت نامی بین سالهای ۹۵-۹۷ نیز فعال است.
دکتر باقر زاده با بیان اینکه مدرسین خبره(۱۳۰۰ نفر تایید شده) مشمول طرح ساماندهی نمی شوند گفت : کد مدرسین خبره ای که بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ ثبت نام کرده اند نیز پس از تایید فعال می شود.
وی تاکید کرد :کسانی که به هر دلیلی در طرح ساماندهی شرکت نکرده اند اگر به تشخیص واحد استانی، مدرس مقصر نبوده باشد به آنها فرصت دوباره برای ثبت نام در طرح ساماندهی مدرسین داده خواهد شد
همچنین کد مدرسینی که بر اثر اشتباه غیر فعال شده است نیز اصلاح و فعال خواهد شد.
دکترباقر زاده همچنین درخصوص تغییر محتوای سرفصل دروس،ریز محتوای دروس ،بازبینی و به روز رسانی دروس ،نحوه ارایه نمرات دروس عملی و نظری توضیحاتی ارایه نمود و به سوالات پاسخ داد.
رییس مرکز امور مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور همچنین گفت: طی دوسال اخیر طرحی در حوزه گسترش دانشگاهها به مرحله اجرا درآمده است که بر اساس آن مراکز علمی و کاربردی مجاز به ارائه هر نوع رشته ای نیستند.
دکتر باقر زاده ادامه داد:مراکز باید بر حسب دستگاه متقاضی، ماموریت گرا شوند وتنها در همان حوزه تخصصی مورد نظر فعالیت نمایند.

نظر شما :