ماهیت دانشگاه جامع علمی و کاربردی توانمندسازی و بروزرسانی حوزه کاراست

۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۴۸۴۳۴ اسلایدر اخبار

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان، کارگاه آموزشی تدوین، بررسی و تصویب برنامه های درسی دوره های آموزشی عالی تکمیلی بین سطوح تحصیلی با حضور مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و کارشناسان برنامه ریزی واحدهای استانی منطقه ۸ و اعضا گروه برنامه ریزی تحصیلی در مرکز جامع علمی کاربردی بندرعباس برگزار شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دوره های تک درس و پودمانی به استانها واگذار شد که در این رابطه استان ها باید، کارها و برنامه های مورد نیاز استانی را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند.

دکترنورزاده بیان داشت: در دانشگاه جامع علمی و کاربردی دو نظام آموزش رسمی، مقطع دار و نظام پودمانی بین سطوح تحصیلی داریم که در نظام بین سطوح تحصیلی، در نظام بازار کار، تعدادی افراد شاغل با مدارک تحصیلی مختلف وجود دارند.

نظام بین سطوح تحصیلی برای ارتقا دانش و مهارت افراد طراحی شده است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ماهیت و رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی بروزرسانی و توانمندسازی حوزه کار است گفت : اگر دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این بخش سرمایه گذاری نماید قطعا جواب خواهد گرفت مانند دوره پودمانی معاون اجرایی مدارس که تعداد زیادی از معاونین می توانند در آن شرکت نمایند زیرا در حال حاضر این گروه، براساس تجربه و آزمون و ‌خطا فعالیت می کنند.

دکترنورزاده خاطرنشان کرد: مراکز علمی و کاربردی باید به سمت شناسایی حوزه های بکر حرکت کند و برای آن حوزه، مشاغل طراحی نماید.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای اینکه برند شود به جای دنبال کردن اعتبار بخشی به مدارک به دنبال ارتقاء مهارت باشند تا بتوانند در افراد توانایی خود اشتغالی ایجاد نماید و این خود باعث برند سازی برای دانشگاه خواهد شد.

دکتر نورزاده با بیان اینکه باید به سمت رشته هایی برویم که خوداشتغالی ایجادکند خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی باید بتواند در افراد این توانایی را ایجاد نماید که به جای استخدام در ادارات و پشت میز نشینی به سمت خود اشتغالی بروند.

وی اضافه کرد: دوره های بین سطوح تحصیلی زمانی که طراحی می شوند باید متناسب با میزان مهارت و مدرک تحصیلی و زمینه قبلی دانش افراد باشد، باید سطح آنها آموزش عالی باشد تا بتوان به اهداف طراحی شده دست یافت.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: دوره هایی که طراحی می شود باید متناسب با ظرفیت و توانمندی های استان ها باشد که در این رابطه دستور العمل و آیین نامه ها نیز ارائه شده است.

دکترنورزاده افزود: در حال حاضر ۸۰۰دوره تک درس و پودمانی متناسب با حوزه های شغلی مختلف در سایت بارگذاری شده است.

وی در ادامه بااشاره به تعریف دوره های پودمان و تک درس گفت: از هر آموزش سه انتظار وجود دارد تغییر در دانش، تغییر در نگرش و تغییر در مهارت، این درحالی است که در نظام علمی و کاربردی ابتدا تغییر در مهارت، سپس تغییر در نگرش و بعد تغییر در دانش مد نظر است.

دکتر نورزاده تاکید کرد: افزایش مهارت در نظام آموزش علمی و کاربردی باید جدی گرفته شود زیرا بر اساس برنامه درسی ۴۰درصد دروس نظری و ۶۰درصد عملی است که اگر این ۶۰درصد جدی گرفته نشود،دانش آموختگان ما، هم از نظر دانشی و هم از نظر مهارتی عقب خواهند ماند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه اگر محصول و دانش آموخته دانشگاه های جامع علمی و کاربردی توانمند باشند دیگردانشگاه، نیاز به تبلیغ ندارد بلکه مهارت و اشتغال افراد خود تبلیغ برای دانشگاه است.

دکترنورزاده خاطرنشان کرد: مردم تمایل دارند با کمترین هزینه و وقت، بیشترین بهره وری را داشته باشند بنابراین کسانی که به سمت دانشگاه های جامع علمی و کاربردی می آیند می خواهند وارد بازار کار شوند که در این زمینه یک پودمان باید مجموعه مهارت های یک شغل را پوشش دهد.

وی ادامه داد: ورودی دوره های پودمانی باید دارای ویژگی های متناسب باشند و این دوره ها براساس توانمندی و استعداد افراد طراحی شوند.

یاد آور می شود ،این گارگاه به صورت پرسش و پاسخ دو طرفه ،تعامل و ارایه پیشنهاد برگزار شد.


نظر شما :