رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در گفت و شنود با خبرنگاران:در دوره ارتباطات قدرت در دست رسانه هاست

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۸ کد : ۴۵۷۴۶ اسلایدر اخبار

    در دوره ارتباطات قدرت در دست رسانه هاست

 

دکتر موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان، ضمن تبریک هفته و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه  گفت :

پیشرفت تمدن بشری از چند مرحله عبور کرده است: مرحله اول غارنشینی -مرحله دوم-کشاورزوی مرحله سوم انقلاب صنعتی و دوره فراصنعتی و چهارم عصر ارتباطات.

در عصر ارتباطات بر خلاف دوره های دیگر قدرت کنترل افکار عمومی  در دست کسانی است که رسانه در اختیار دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان افزود :جامعه ایرانی در حال حاضر در یک دروه گذر از جامعه سنتی به جامعه جدید می باشد که می تواند این امر جامعه را با چالش های فراوانی مواجه کند که در این میان رسانه ها می توانند نقش اثرگذاری در تعدیل مشکلات و مسایل اجتماعی داشته باشند.

هر یک از دوره های تاریخی و فرهنگی-اجتماعی ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از مهمترین ویژگی های عصر کنونی حضور انبوه وسایل ارتباط جمعی)رسانه ها( می باشد که به همین دلیل به عصر ارتباطات شهرت دارد.

 رسانه های قوی در شکل دهی افکار عمومی نقش برجسته دارند

 دکتر جاودان با اشاره به نقش رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی خاطر نشان کرد:رسانه ها ی قوی، افکار عمومی و مطالبات اجتماعی را شکل می دهند و نقش مهمی در تصمیم گیری مردم و حتی مسئولین دارند. رسانه ها از طریق شکل دادن اندیشه ها و احساس مردم بر محیط اجتماعی تاثیر بسزایی دارند. یکی از نقش های اساسی رسانه انعکاس مطالبات اجتماعی و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین جهت پاسخگویی مسئولین می باشد. رسانه ها با جهت دهی ذهنی مردم و برجسته نمودن مطالبات اجتماعی می توانند در انعکاس مسائل اجتماعی نقش اثر گذاری داشته باشندکه این امر می تواند منجر به تلاش مسئولین برای بهبود عملکرد ادارای سازمانی و بهبود بخشی به کیفیت زندگی اجتماعی، سالم سازی، جو روانی-اجتماعی سازمان ها و ادارات با شند. از آنجا که به دلیل فساد ادارای نوعی بی اعتمادی در مردم در حال شکل گیری است و به نوبه خود یکی از بزرگترین چالش های اجتماعی محسوب می شود، خبرنگاران می توانند در  این زمینه نقش مؤثری داشته باشند.

 خبرنگاران با مشکلات اقتصادی و امنیت شغلی مواجهند

 

وی ضمن تأکید بر توجه مسئولان به حل مشکلات اهالی رسانه یاد آورشد : هر یک از مشاغل و حرف مشکلات و چالش های خاص خودش را دارد. خبرنگاران در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، امنیت شغلی، فشارهای روانی و فرسودگی شغلی مواجه هستند.

لذا می طلبد همه ما مسئولین در جهت کاهش مشکلات موجود گام برداریم.


نظر شما :