برگزاری کارگاه آموزشی تبیین دیدگاه ها، شرح وظایف و آشنایی با نظام ارزیابی و نظارت دانشگاه ویژه رؤسا و معاونین مراکز آموزشی علمی کاربردی استان هرمزگان

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۱۷۷۹ اخبار شیرپوینت
کارگاه آموزشی تبیین دیدگاه ها، شرح وظایف و آشنایی با نظام ارزیابی و نظارت دانشگاه با حضور دکتر کشت‌کار معاون محترم نظارت و سنجش، و هیأت همراه ایشان در استان هرمزگان برگزار شد.
برگزاری کارگاه آموزشی تبیین دیدگاه ها، شرح وظایف و آشنایی با نظام ارزیابی و نظارت دانشگاه ویژه رؤسا و معاونین مراکز آموزشی علمی کاربردی استان هرمزگان

کارگاه آموزشی تبیین دیدگاه ها، شرح وظایف و آشنایی با نظام ارزیابی و نظارت دانشگاه ویژه رؤسا و معاونین مراکز آموزشی علمی کاربردی استان هرمزگان بر اساس برنامه زمانبندی تدوین شده، با حضور آقایان دکتر کشت‌کار معاونت نظارت و سنجش، مهندس کریمی نژاد مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی و دبیر شورای نظارت و ارزیابی، مهندس حقی مدیر امور مالی، مهندس فلاح مدیر امور فرهنگی و تعدادی از کارشناسان دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه در روز یكشنبه مورخ 20/10/88 در  استان هرمزگان برگزار شد.

دکتر خواجه زاده سرپرست واحد استانی هرمزگان در ابتدا ضمن خیرمقدم، به جناب دکتر کشت‌کار و هیئت همراه ایشان و نیز رؤسا و معاونین مراکز آموزش علمی کاربردی به ارائه مطالبی پیرامون فعالیتهای واحد استانی هرمزگان پرداختند.

سرپرست واحد استانی با اشاره به عملکرد این واحد استانی در چند ساله اخیر در ارتباط با توسعه و تکمیل زیر ساختهای ایجاد شده گفتند: بحمدالله با تلاش های صورت پذیرفته علی الخصوص همت و تلاش رئیس اسبق واحد استانی جناب آخوندی، زیر ساختهای مناسبی جهت فعالیت این نظام آموزشی فراهم گردیده است.

ایشان با ارائه عملکرد کمیته نظارت و ارزیابی افزودند: این واحد استانی برابر برنامه مدون ارسالی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مراکز نسبت به تشکیل جلسات خود جهت بررسی نتایج حاصل از بازدید در پایان3 ماهه سال اقدام نموده، که شامل یک مرحله بازدید اولیه و مرحله دیگر اثر بخشی بازدید اولیه می باشد.

وی در ادامه عملکرد کمیته نظارت از رعایت تکالیف مراکز به عنوان  مهمترین موضوعات و محورهای مورد بررسی در کمیته جهت بهبود ارائه باز خورد با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی نام برد.

ایشان افزودند: بحمدالله این کمیته توانسته است با در نظر گرفتن سیاستی اصلاحی و ارشادی در رفع یا در دست اقدام  قراردادن بیش از 60 درصد موارد اعلامی با مشارکت فعال روسا و همکاران آنها در سال 1388 به فعالیت خود ادامه دهد.

ایشان در ادامه گفتند: اگر به دنبال تاثیرگذاری بر روند آموزش علمی کاربردی هستیم باید استانداردها را بر اساس واقعیت ها ی موجود تدوین و برنامه ریزی کنیم و در این ارتباط محدویت ها و تنگ هایی را بیان و سپس آرزویی فردایی روشن در نظام آموزش  علمی کاربردی استان هرمزگان را نمودند.

در ادامه کارگاه جناب دکتر کشت‌کار معاونت نظارت و سنجش دانشگاه به ایراد سخن پرداخته و با ارائه مطالبی پیرامون وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته، حال و آینده گفتند.تمام هدف و ماموریت دانشگاه، آموزش برای اشتغال است که از این منظر و با نگاهی همه جانبه دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان رکن سوم آموزش عالی کشور شناخته می شود .

ایشان افزودند: در حال حاضر ما نمی توانیم دانشگاه را با همان وضعیتی که در چهار سال پیش داشتیم مدیریت کنیم. این روند توسعه نیاز به یک سازمان یافتگی علمی، هدفمند و اصولی دارد.

وی با اشاره به شرایط ایجاد یک رشته در علمی کابردی افزودند: اولین کار برای ایجاد یک رشته نیازسنجی  بر اساس 10 سئول به عنوان دلایل توجیهی ایجاد یک رشته است که اگر در شورای عالی برنامه ریزی تصویب شد محتوای آموزشی تولید و برنامه بر اساس آنالیز شغل تدوین می شود . به این معنا که کسی که فارغ التحصیل می شود چه شغلهایی را احداث خواهد کرد، چه مشاغلی قابل احراز هستند و برای شغل چه توانایی میتواند کسب کنند. ایشان با بیان نحوه تاسیس یک مرکز در نظام علمی کاربردی بر اساس نیازسنجی مکانی وزمانی هدف از تشکیل کارگاه را سازمان یافتگی علمی، گسترده، جامع و هدفمند عنوان كردند.

در ادامه این کارگاه آقای مهندس کریمی نژاد مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی به بیان مطالبی چون تعریف کیفیت، مفهوم ارزیابی آموزشی ساختار نظارت و ارزیابی در دانشگاه،انواع نظارت و نظارت مورد نظر دانشگاه، ساختار تشکیلاتی نظارت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اهداف آن در جهت بهبود عوامل نظام آموزشی نام بردند.

وی افزود: به طور کلی رشد و تکامل یک نظام آموزشی مستلزم اطمینان ازکارآمدی آن نظام وبرنامه ریزی برای اقدامات در جهت تحقق هدف های آموزشی است.

ایشان افزودند: اهداف و نگرش دفتر ارزیابی در جهت اجرای ماده 5 اساسنامه دانشگاه مبنی بر نظارت بر مؤسسات و مراکز آموزش علمی کاربردی و ارزشیابی فعالیت آنها جهت منطبق ساختن استاندارهای مصوب دانشگاه بر عملکرد فعالیت بر مراکز جهت ارائه بازخورد برای بهبود و اصلاح فرایند آموزشی، جهت ارتقاء سطح کیفی آموزشها در آن مراکز است./

مدیر كل دفتر نظارت و ارزیابی ادامه دادند: شیوه های نظارتی كه در این دفتر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از نظارت ادواری، نظارت موردی، نظارت سرزده، نظارت تخصصی و اعتبار سنجی با استفاده از تیم   MIS  است .ایشان با اشاره به ضرورت سطح ارتقاء كیفی و كمی در مراكز آموزشی گفتند: در دنیای امروز به ویژه  در جهان پیشرفت حرف اول و آخر را در پیشرفت امور، كیفیت و توجه به آن بیان می كند و در این رابطه تفكر و نگاه مدیران به كیفیت، تامین و تضمین تداوم كیفیت نقش اصلی را در تداوم فعالیت یك مركز آموزش عالی علمی كاربردی ایفاد می كند.

ایشان در ادامه با اشاره به نحوه اجرای دستورالعمل  نحوه انتصاب رؤسای مراكز به بیان  گزارشی از نتایج بررسی صلاحیت اختصاصی رؤسای مراكز آموزش علمی كاربردی پرداختند و در پایان با بیان یكی از سخنان حضرت علی(ع) سخنان خود را به اتمام رساندند.

در ادامه این نشست آقای حقی مدیر امور مالی، پس از بیان چارت تشكیلاتی به ارائه وظایف معاونت پشتیبانی به بیان تعاریفی جهت اهداف، حدود اختیارات و نحوه عملكرد كمیته نظارت و ارزیابی امور مالی-حقوقی پرداختند.

ایشان در ادامه به بیان قوانین مربرط به امور محاسبه شهریه و اجرای قوانین آن از جمله امور پرداختی حق نظارت دانشگاه و همچنین با بیان مطالبی پیرامون منابع درآمدی دانشگاه، نحوه توزیع كل اعتبار سال 88 و میزان تخصیص آن در ردیفهای مختلف، پرداختند./

در این كارگاه، مهندس فلاح مدیریت امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به معرفی ساختار فرهنگی و دانشجویی و همچنین شرح وظایف مدیریت آن حوزه و تربیت بدنی و نیز ساختار نظارتی آن در شورای نظارت پرداخت./

گفتنی است آقایان مهندس پیری و پاشا از كارشناسان دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه به بیان شیوه نامه ها و دستورالعمل های كاری خود در ارتباط با آشنایی با كمیته نظارت و ارزیابی امور علمی-اجرایی و اعتبارسنجی شناسنامه مراكز آموزشی علمی كاربردی پرداختند.

در پایان 15 مركز آموزش علمی كاربردی استان هرمزگان به تبادل نظر در قالب 3 گروه A,B,C   پرداختند و اعضاء با توجه به سئوالات مطرح شده در گروههای كاری پس از استماع نظرات آن به ارائه پاسخهای لازم به سئوالات مطروحه آنان پرداختند./


نظر شما :